БАЕНЕТО - БЪЛГАРСКОТО ЛЕЧИТЕЛСТВО
В течение на хиляди годишното си съществуване човек неизменно се е сблъсквал с множество болести. Човек е опитвал да се бори с тях с всичките му достъпни способи, съчетавайки знанията за благотворното влияние на някои билки с вярата в магическата сила на определени действия и думи. По този начин се е оформилаи една доста развита система от народни лечебни практики и магически обреди с лечебна цел. За съжаление в последните години се забелязва едно отмиране на истинското в тази област. Обредите или биват изменяни – например при леене на куршум се ползват парчета олово от акумулатор, а преди е трябвало това да е само съчма с която е или стреляно или поне да е минала през цевта на пушката
Обредното лечение с използването на магически заклинания е било широко разспространено сред всички народи на света. Баенето като елемент от народната медицина може да се открие в най-архаичните пластове на първобитната култура. Подобни лечебни заклинания са намерени и в клинописните плочки в Месопотамия /3-4 хилядолетие до н.е./
Лечителите в древна Гърция също са смятали произнасянето на заклинателен текст като неразделен елемент от лечението. Платон в диалога «Хармид», описва лечение на главоболие с помощта на лечебни растения, които действат самоако са съпроводени от определено заклинание/баене, или на старогръцки е буквално напев σπονδη/.
Магическите лечебни практики са били познати и на траки и на славяни и на прабългари и всяка от тези народности е оставила своя следа в сегашните български. Съхранени са множество свидетелства за обредното лечение с използването на магически форули. В Средновековна България е било доста прилагано. Този факт е отбелязан в Симеоновия сборник (1073 г.) А в Синодика на цар Борил се споменават лица занимаващи се с „обайване, влъхование и чародейство”. Така поп Еремия (X-XI в.), който се занимавал с лечение на хората, и по преданията направил много чудеса, бил осъден като чародей, сключил договор с дявола. В антибогомилската литература се споменават и други целители използващи в практиката си баенета - Василий по прозвище Врач, Симон, който наричат «влъхв» и «първи еретик», Ликопетр и др. Презвитер Козма ги осъжда строго: «…затова, о христолюбци, дори да видите еретик, че изгонва бесове, че лекува слепи или възкресява мъртви, не вярвайте… почитат своето учение и баят някакви басми, както ги учи да бръщтолевят техният учител-дявола»
В народната традиция има два основни типа лечители – врач (врачка) и баяч (баячка). Първите лекуват предимно с билки, а вторите използват най-вече магия /обред и баене/. Хората, които се занимават с лечителсдтво биват наричани по различен начин: врачка, билярка, баячка, баснарка, баснатарка, баярка, знахарка и др. – независимо от методите на работа. Отношението към тези хора е предимно положително въпреки че църквата ги осъжда. За това свидетелстват и коментарите на българските етнографи, например П. Любенов, който пише: «Вражалците и врачките между простия народ се ползуват с такова уважение, каквото уважение няма свещеника, нито учителя» Причина за това отношение според учениете е , че в българското съзнание рязко се разграничават представите за тези, който биват наричани «баячка» и «магьосница». Първите правят само добри неща, лекуват хора и добитък, а вторите се занимават с така наречената „черна магия”, т.е. вредят на хората.
Въпреки, че баенето и ЧИСТО ЕЗИЧЕСКО ПО ХАРАКТЕР, повечето баячки са вярващи християнки: «Като има черкова – може да се бае. Тя търси ляк, тя не прячи черкова»
Счита се, че силата на баенето се предава по майчина линия, като най-добре е да е през поколение, от баб на внучка – нещо което носи също езическото, т.е. бабата посвещава внучката, инициира я. В случай, че няма момиче, или то не желае, баенето може да се предаде и на момче. З ада бъде успешно предаването, баячката трябва да е «чиста», т.е. сама, без мъж, ли поне да не е спала с мъж няколко – поне 3 дни, а момичето на което му се предава, трябва да е малко, още да не е е имало мензис. Когато се предава на момче, то трябва още да не е познало жена, т.е. да не е имало никакъв сексуален контакт. Смята се, че ученичката може да бае, но силата и ще дойде едва след смърттан а тази която и е предала. Счита се, че баене може и да се краде, ако чуеш думите:
«Най-много лови крадената басня – да си я чуеш», «С откраднати (думи) повече илач ставало»
За баене ПАРИ НЕ СЕ ИСКАТ, ако някой иска оставя и то на земята, баячката трябва да ги настъпи и да каже:
„От мен помощ, от Господ и от Светата Майка здраве!”
Оставят се на земята, защото всичката сила идвала първо от нея.
В качеството на магически обекти се използват нож, лъжици, маша, конопени и други конци, камъни или вода от три или девет брода, и др. Обредите се извършват в определено време указано заедно с баенето – на изгрев, на намаляваща луна и др.